title: |
Potenziale einer Voreinspritzung zur Steuerung der Verbrennungsführung an schweröltauglichen
Großdieselmotoren |
|
other title: |
Potentials of a Pilot-Injection for controlling the combustion in heavy-fuel-oil capable
Diesel-Engines
[translated]
|
|
contributing persons: |
Jean Rom Rabe[VerfasserIn] |
 |
105842551X |
Horst Harndorf
, Prof. Dr.-Ing.[AkademischeR BetreuerIn] |
 |
133872688 |
|
Universität Rostock, MSF Lehrstuhl für Kolbenmaschinen und Verbrennungsmotoren |
Egon Hassel
, Prof. Dr.-Ing. habil.[AkademischeR BetreuerIn] |
 |
136130151 |
|
Universität Rostock, MSF Lehrstuhl für Technische Thermodynamik |
Georg Wachtmeister
, Prof. Dr.-Ing.[AkademischeR BetreuerIn] |
|
Technische Universität München, Lehrstuhl für Verbrennungskraftmaschinen |
|
contributing corporate bodies: |
Universität Rostock, Fakultät für Maschinenbau und Schiffstechnik[Grad-verleihende Institution] |
 |
10085033-9 |
|
|
abstract: |
Ziel ist die Minimierung der Schadstoffemissionen bei Verbrennung von Rückstandsbrennstoffen
in Dieselmotoren. Die Einflüsse verschiedener Voreinspritz-Strategien auf Gemischbildung,
Zündung, Verbrennung und Schadstoffbildung in mittelschnelllaufenden 4-Takt-Dieselmotoren
werden mit Hilfe neuer Bewertungskriterien analysiert. Eine frühe Voreinspritzstrategie
wird entwickelt und am Versuchsmotor validiert. Deren Potenzial zur Stabilisierung
von Zündzeitpunkt und Verbrennung sowie einer NOx-neutralen Rußminderung wurde durch
Einsatz sehr später Brennlagen und einer Abgasrückführung bestätigt.
[German] |
The scope is the reduction of Exhaust-Gas-Emissions by use of HFO in Diesel Engines.
Different pre-injection strategies, were evaluated based on introduced parameters
“standard deviation of cylinder pressure curves” and “Intensity of the Diffusions-Phase”.
A approach of an early pre-injection was substantiated and validated at a research
engine. Their potential for stabilising ignition as well as improving the combustion
and the Soot- and NOx- emissions under unfavourable ignition- and combustion-conditions
was confirmed at delayed combustion and the application of exhaust gas recirculation.
[English] |
|
document type: |
|
institution: |
Faculty of Mechanical Engineering and Marine Technologies |
|
language: |
|
subject class (DDC): |
620 Engineering & allied operations |
|
|
publication / production: |
Rostock
Rostock: Universität Rostock
|
2015
|
|
|
identifiers: |
|
|
access condition: |
|
license/rights statement: |
all rights reserved This work may only be used under the terms of the German Copyright Law (Urheberrechtsgesetz). |
|
|
RosDok id: |
rosdok_disshab_0000001488 |
created / modified: |
15.12.2015 / 08.08.2023
|
metadata license: |
The metadata of this document was dedicated to the public domain (CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication). |