title: |
Beitrag zur Regelung des Luftverhältnisses eines Ottomotors unter Berücksichtigung
der Dynamik des Dreiwege-Katalysators |
|
other title: |
A contribution to the air-fuel ratio control of a spark ignition engine considering
three-way catalyst dynamics
[translated]
|
|
contributing persons: |
Michael Tomforde[VerfasserIn] |
|
1065346913 |
Bernhard Lampe
, Prof. Dr.-Ing. habil. Dr. h. c.[AkademischeR BetreuerIn] |
|
136694233 |
|
Universität Rostock, Institut für Automatisierungstechnik |
Peter Dünow
, Prof. Dr.-Ing.[AkademischeR BetreuerIn] |
|
Hochschule Wismar, Fakultät für Ingenieurwissenschaften |
Steven X. Ding
, Prof. Dr.-Ing.[AkademischeR BetreuerIn] |
|
134302427 |
|
Universität Duisburg-Essen, Fakultät Ingenieurwissenschaften, Fachgebiet AKS |
|
contributing corporate bodies: |
Universität Rostock, Fakultät für Informatik und Elektrotechnik[Grad-verleihende Institution] |
|
10085032-7 |
|
|
abstract: |
Die stetige Verschärfung der Abgasgesetzgebung gebietet eine Senkung des Schadstoffausstoßes
von Kraftfahrzeugen mit Verbrennungsmotor. Die vorliegende Arbeit liefert mit der
Entwicklung einer neuen Regelungsstrategie für das Luftverhältnis eines Ottomotors
einen Beitrag, um dieses Ziel zu erreichen. Es werden moderne Methoden der Regelungstechnik
wie nichtlineare IMC-Regler, ereignisbasierte Regelungen und beobachtergestützte Zustandsregler
auf Basis eines neu entwickelten Katalysatormodells eingesetzt, um die Regelgüte gegenüber
den in Serienfahrzeugen verbreiteten Strategien zu steigern.
[German] |
For compliance with future more stringent emission standards exhaust emissions must
be reduced. The thesis makes a contribution to achieve this goal by designing a new
air-fuel ratio control strategy. A novel approach for modelling three-catalyst dynamics
has been developed and is used in conjunction with modern control methods like nonlinear
IMC (Internal Model Control), event-based control and observer-based state-feedback
control to improve control performance and reduce calibration effort compared to commonly
used air-fuel ratio controllers.
[English] |
|
document type: |
|
institution: |
Faculty of Computer Science and Electrical Engineering |
|
language: |
|
subject class (DDC): |
620 Engineering & allied operations |
|
|
publication / production: |
Rostock
Rostock: Universität Rostock
|
2015
|
|
|
identifiers: |
|
|
access condition: |
|
license/rights statement: |
all rights reserved This work may only be used under the terms of the German Copyright Law (Urheberrechtsgesetz). |
|
|
RosDok id: |
rosdok_disshab_0000001494 |
created / modified: |
15.12.2015 / 08.08.2023
|
metadata license: |
The metadata of this document was dedicated to the public domain (CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication). |