title: |
Den Wolken ein Stück näher: eine Positionierung der Pädagogischen Lesungen innerhalb
der öffentlichen und unterrichtlichen Rezeption des DDR-Jugendbuches von Günter Görlich |
|
other title: |
A little closer to the clouds: how can the Pedagogical Readings be positioned within
the public perception and the school lesson reception of Günter Görlich's novel for
adolescents in the GDR
[translated]
|
|
host title: |
|
contributing persons: |
|
|
abstract: |
Günter Görlichs Buch Den Wolken ein Stück näher wurde in der DDR breit rezipiert,
nicht nur unter Jugendlichen. Zudem war es einer der wenigen zeitgenössischen Jugendromane,
die – wenn auch erst anderthalb Dekaden nach Erscheinen – Eingang in den Unterrichtskanon
des Landes fanden. Dieses Nebeneinander einer breiten öffentlichen (vergleichsweise
weniger gelenkten) Rezeption und der Thematisierung im Literaturunterricht macht sich
der hier vorgelegte Beitrag zunutze, um die Beschäftigungen mit dem Roman in den Pädagogischen
Lesungen innerhalb der Gesamtrezeption und innerhalb der verschiedenen Unterrichtsvorgaben
und -empfehlungen zum Roman zu verorten. Berücksichtigt werden dabei Verlagsgutachten
und Presserezensionen als Dokumentationen der außerschulischen Wahrnehmung, Artikel
in der Zeitschrift Deutschunterricht sowie die Ausführungen zum Thema in der Unterrichtshilfe
für den Literaturunterricht und die Pädagogischen Lesungen selbst. In der Summe zeichnet
die Betrachtung der hier konsultierten Quellen eine Rezeptionschronologie, in der
die Pädagogischen Lesungen sich als letzte zu Wort melden. Der Vergleich der verschiedenen
Rezeptionspfade zeigt, dass man, als man dies dann tut, keine Alternativen zu bestehenden
Unterrichtsvorgaben entwickelt. Vielmehr modifiziert man die Vorgaben der Unterrichtshilfen
insofern, als man methodische oder mediale Umgestaltungen oder Abwandlungen vornimmt.
Damit ist das Format in diesem Fall tatsächlich in der Lage, bislang an keinem anderen
Ort behandelte und damit innovative Unterrichtspraxis zu präsentieren.
[German] |
Günter Görlich's novel De n Wolken ein Stück näher / A little closer to the clouds
was widely received in the GDR, not only among adolescents. In addition, it was one
of the few contemporary novels for young people that found their way into the country's
educational canon, even if only a decade and a half after initial publication. The
contribution presented here takes advantage of this coexistence of a broad public
(comparatively less guided) reception and the discussion of the novel in literature
school lessons. It aims at positioning the reception of the novel in the Pedagogical
Readings in relation to the overall reception and to the various teaching guidelines
and recommendations for the novel. Publisher's reports and press reviews as documentation
of non-school perception, articles in the journal Deutschunterricht [German language
and literature lessons] as well as the guidance provided on the topic in the teaching
aid for literature lessons and the pedagogical readings themselves are considered
here. In summary, the investigation on the consulted sources draws a chronology of
reception in which the pedagogical readings are the last to have their say. The comparison
of the different reception paths shows that when doing so, they did not develop alternatives
to existing teaching guidelines. Instead, the Pedagogical Readings modified the guidance
provided by the teaching aid to the extent that they modified the applied methods
and media. To this extent, the format is in fact able to present innovative teaching
practice that has not been dealt with elsewhere.
[English] |
|
document type: |
|
institution: |
Faculty of Arts and Humanities |
|
language: |
|
subject class (DDC): |
370 Education |
830 Literatures of Germanic languages |
943 General history of Europe Central Europe Germany |
|
extent: |
1 Online-Ressource (21 Seiten)
|
|
|
publication / production: |
Rostock
Rostock: Universität Rostock, Arbeitsstelle Pädagogische Lesungen
|
1.4.2020
(normalised date: 2020) |
|
statement of responsibility: |
|
|
identifiers: |
|
|
access condition: |
|
license/rights statement: |
all rights reserved This work may only be used under the terms of the German Copyright Law (Urheberrechtsgesetz). |
|
|
RosDok id: |
rosdok_document_0000016766 |
created / modified: |
12.08.2020 / 08.08.2023
|
metadata license: |
The metadata of this document was dedicated to the public domain (CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication). |