title: |
Jenseits des "normalen Lebens": Held*innen mit Beeinträchtigungen in der Jugendliteratur
der DDR und ihre volksbildende Wirksamkeit |
|
other title: |
Beyond "normal life": heroines with disabilities in the GDR’s youth literature and
their nation-building effectiveness
[translated]
|
|
host title: |
|
contributing persons: |
|
|
abstract: |
Das Abrücken von der Präsentation vorbildhafter sozialistischer Persönlichkeiten in
der Kinder- und Jugendliteratur der DDR der 1970er und 1980er Jahre bringt eine zunehmende
literarische Thematisierung von Menschen mit Beeinträchtigungen mit sich. Innerhalb
weniger Jahre erscheint eine ganze Reihe von Jugendromanen, deren Hauptfiguren eine
Beeinträchtigung haben, die ihr Leben entscheidend prägt. Der hier vorgelegte Beitrag
untersucht exemplarisch die Rezeption von vier dieser Texte in der DDR, um zu ermitteln,
inwieweit sie dazu beitragen konnten, den damals sogar von staatlichen Stellen beförderten
Diskurs über den Umgang mit beeinträchtigten Menschen an die Schulen zu tragen. Die
Pädagogischen Lesungen als idealisierende Abbilder realen Unterrichts fungieren als
maßgebliche Quelle, wenn es darum geht, Themenfindungen und Thematisierungen jenseits
der Lehrplanvorgaben auszuloten. Anhand ihrer Auswertung ermittelt der Beitrag, inwiefern
aktuelle Neuerscheinungen aus DDR-Verlagen unterrichtliche Kommunikationsanlässe für
die Verhandlung von den eigenen Alltag betreffenden Problemen waren. Dabei erweist
sich, dass das ansonsten in dieser Zeit recht präsente und breit rezipierte Thema
„Menschen mit Beeinträchtigungen“ im Literaturunterricht der DDR trotz passender literarischer
Angebote weitestgehend abwesend bleibt.
[German] |
The deviation from presenting exemplary socialist personalities in the children's
and youth literature of the GDR of the 1970s and 1980s goes along with an increasing
literary thematisation of people with disabilities. Within a few years, a whole series
of youth novels is published whose main characters have a disability that has a decisive
influence on their lives. The article presented, herewith, examines the reception
of four of these texts in the GDR in order to specify to what extent they impact on
the discourse on how to deal with disabled people to schools, a discourse that was
even promoted by state authorities at these times. The Pedagogical Readings as idealizing
representations of real lessons function as a decisive source when it comes to identifying
school lesson topics and thematisations beyond the curriculum. Based on their evaluation,
the contribution determines to what extent current new GDR publications were used
as communication occasions for negotiating problems affecting everyday life. It turns
out that the topic "people with disabilities", which was otherwise quite present and
widely received at this time, remains largely absent from German literature lessons
in the GDR despite appropriate literary offerings.
[English] |
|
document type: |
|
institution: |
Faculty of Arts and Humanities |
|
language: |
|
subject class (DDC): |
370 Education |
830 Literatures of Germanic languages |
943 General history of Europe Central Europe Germany |
|
extent: |
1 Online-Ressource (18 Seiten)
|
|
|
publication / production: |
Rostock
Rostock: Universität Rostock, Arbeitsstelle Pädagogische Lesungen
|
3.4.2020
(normalised date: 2020) |
|
statement of responsibility: |
Katja Koch, Kristina Koebe |
|
|
identifiers: |
|
|
access condition: |
|
license/rights statement: |
all rights reserved This work may only be used under the terms of the German Copyright Law (Urheberrechtsgesetz). |
|
|
RosDok id: |
rosdok_document_0000017026 |
created / modified: |
30.09.2020 / 08.08.2023
|
metadata license: |
The metadata of this document was dedicated to the public domain (CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication). |