title: |
Kein „Teaching to the test“?: der Stellenwert der schriftlichen Abiturprüfungen im
Spiegel der Pädagogischen Lesungen der DDR |
|
other title: |
No "Teaching to the test"?: the relevance of the written Abitur examinations as reflected
in the Pedagogical Readings of the GDR
[translated]
|
|
host title: |
|
contributing persons: |
|
|
abstract: |
Der hier vorgelegte Beitrag befragt die Pädagogischen Lesungen über die Abiturstufe
darauf, inwiefern sie die schriftlichen Abiturprüfungen im Fach Deutsch thematisieren
und zu welchen Unterrichts- und Erziehungszielen sowie bildungspolitischen Vorgaben
diese Thematisierungen in Bezug gesetzt werden. Es wird untersucht, inwiefern die
Autor*innen eine gezielte Prüfungsvorbereitung thematisieren, ob Aussagen zum Stellenwert
dieser Examina getroffen werden und inwieweit sich hier auch Gestaltungsspiel- und
Ermessensräume einzelner Schulen oder gar Lehrkräfte erkennen lassen. Dabei wird deutlich,
dass die schriftlichen Abituraufsätze vergleichsweise selten explizites Thema sind.
Wo dies geschieht, rekurriert man auf die Prüfungsergebnisse als Indikatoren für erfolgreiche
oder verbesserungsbedürftige Vermittlung fachlicher Inhalte, aber auch hinsichtlich
der Erreichung ideologischer und pädagogischer Zielsetzung in der Abiturstufenzeit.
Im Zentrum steht dabei die Frage, wo sich Unterrichtsarbeit so verbessern lässt, dass
sie eine bestmögliche Vorbereitung auf ein Hochschulstudium gewährleistet, zur politischideologischen
Erziehung der Lernenden beiträgt oder bei den Schüler*innen Grundlagen für eine lebenslange
Beschäftigung mit Literatur legt.
[German] |
This article examines the Pedagogical Readings on the Abitur level in terms of the
extent to which they address the written Abitur examinations in German and to which
teaching and educational goals as well as educational policy guidelines these topics
are related. The study examines the extent to which the authors address the issue
of targeted examination preparation, whether statements are made about the significance
of these examinations, and to what extent individual schools or even teachers can
be seen to have room for maneuver and discretion. It becomes clear that the written
Abitur essays are comparatively rarely an explicit topic. Where this happens, one
recurs to the examination results as indicators of successful or needy improvement
in the teaching of subject content, but also with regard to the achievement of ideological
and pedagogical objectives in the Abitur period. The central question is where teaching
could be improved to ensure the best possible preparation for university studies,
to contribute to the political-ideological education of students, or to lay the foundations
for a lifelong engagement with literature.
[English] |
|
document type: |
|
institution: |
Faculty of Arts and Humanities |
|
language: |
|
subject class (DDC): |
370 Education |
943 General history of Europe Central Europe Germany |
|
extent: |
1 Online-Ressource (19 Seiten)
|
|
|
publication / production: |
Rostock
Rostock: Universität Rostock, Arbeitsstelle Pädagogische Lesungen
|
1.1.2023
(normalised date: 2023) |
|
statement of responsibility: |
Katja Koch, Tilman von Brand, Roberto Hübner & Kristina Koebe |
|
|
identifiers: |
|
|
access condition: |
|
license/rights statement: |
all rights reserved This work may only be used under the terms of the German Copyright Law (Urheberrechtsgesetz). |
|
|
RosDok id: |
rosdok_document_0000021173 |
created / modified: |
10.01.2023 / 08.08.2023
|
metadata license: |
The metadata of this document was dedicated to the public domain (CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication). |