title: |
Die Verankerung des antifaschistischen Gründungsmythos im Literaturunterricht der
DDR |
|
other title: |
The anchoring of the anti-fascist founding myth in the literature classes of the GDR
[translated]
|
|
host title: |
|
contributing persons: |
|
|
abstract: |
Der hiermit vorgelegte Beitrag knüpft an bisherige Forschungen zum antifaschistischen
Gründungsmythos als systemkonsolidierendem Narrativ der DDR an. Er richtet den Blick
auf den Deutschunterricht, um zu ermitteln, inwiefern der in Lehrplänen und Unterrichtshilfen
nahegelegte Beitrag der Unterrichtsarbeit zur Mythenstiftung Eingang in praktisches
Handeln von DDR-Lehrkräften fand. Dabei kann anhand der Beschäftigung mit den literarischen
Texten „Das siebte Kreuz“, „Nackt unter Wölfen“ und „Die Abenteuer des Werner Holt“
in den 1960er, 1970er und 1980er Jahren gezeigt werden, dass der Literaturunterricht
tatsächlich zentrale Mytheme aufgreift, hierbei vor allem die zwingende Verbindung
von Kapitalismus und Faschismus, die Einordnung der Arbeiterklasse als grundsätzlich
antifaschistisch und größte Gegnerschaft der Faschist*innen und die Präsentation der
Kommunist*innen als einzige wahre Führung des deutschen Antifaschismus. Gleichzeitig
kann der Beitrag Veränderungen hinsichtlich der mit dem antifaschistischen Gründungsmythos
verbundenen Erziehungsziele aufzeigen und damit eine bislang nicht erfolgte Ausdifferenzierung
der mythenstiftenden Unterrichtsarbeit vornehmen.
[German] |
This article ties in with previous research on the anti-fascist founding myth as a
system-consolidating narrative of the GDR. It focuses on German language and literature
lessons in order to determine the extent to which the contribution of classroom work
to the creation of myths, as suggested by curricula and teaching aids, found its way
into the practical actions of GDR teachers. By examining the literary texts "The Seventh
Cross," "Naked Among Wolves," and "The Adventures of Werner Holt" in the 1960s, 1970s,
and 1980s, it can be shown that the teaching of literature did indeed take up central
myths, especially the compelling connection between capitalism and fascism, the classification
of the working class as fundamentally anti-fascist and the greatest opponent of fascists,
and the presentation of communists as the only true leadership of German anti-fascism.
At the same time, the article can show changes with regard to the educational goals
associated with the anti-fascist founding myth and thus make a differentiation of
the myth-creating teaching work that has not been made so far.
[English] |
|
document type: |
|
institution: |
Faculty of Arts and Humanities |
|
language: |
|
subject class (DDC): |
370 Education |
943 General history of Europe Central Europe Germany |
|
extent: |
1 Online-Ressource (16 Seiten)
|
|
|
publication / production: |
Rostock
Rostock: Universität Rostock, Arbeitsstelle Pädagogische Lesungen
|
1.5.2023
(normalised date: 2023) |
|
statement of responsibility: |
|
|
identifiers: |
|
|
access condition: |
|
license/rights statement: |
|
|
RosDok id: |
rosdok_document_0000021940 |
created / modified: |
02.05.2023 / 08.08.2023
|
metadata license: |
The metadata of this document was dedicated to the public domain (CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication). |